Escoitámosllo unha vez a Isaac
Díaz Pardo e quedounos gravado para sempre: “Galiza non é un país pobre, é un
país prostrado”. Tamén os nacionalistas repetimos unha e outra vez que Galiza
non é un país pobre, senón un país empobrecido, espoliado, politicamente
oprimido, privado da súa soberanía. Todas estas afirmacións son irrefutábeis. Somos,
efectivamente, unha nación oprimida, espoliada e prostrada e só teremos
posibilidades reais, efectivas, de ser unha nación dona do seu futuro e dos
seus recursos cando a maioría da sociedade galega deixe de estar a mirar
continuamente para canto vén de Madrid, da metrópole, pola dereita ou pola esquerda,
e mire máis para o Mapa de Fontán. Ao fin e ao cabo comprometerse coa idea de
Galiza, máis aló dunha militancia concreta, é recoñecérmonos como galegos e
galegas, confiarmos nas nosas posibilidades como país, negarnos rotundamente á
submisión política, en definitiva, non deixarmos a nosa responsabilidade
colectiva nas mans dos de fóra nin en ningún salvador.
Creo que ten toda a razón Carlos
Mella cando no seu libro A Galicia
posible di que “Un dos graves defectos do pobo galego como colectivo social
é a súa reacción ante o futuro: no canto de responsabilizarse, ¿qué imos
facer?, prefire preguntarse ¿qué vai pasar?”. Claro que Mella é un home dunha
grande intelixencia, ao que lle debemos algunhas das reflexións máis lúcidas
que se teñen escrito sobre Galiza, e tras facer esa aseveración puntualiza de
inmediato que non é o mesmo a submisión do cidadán común que a submisión da
clase dirixente da propia sociedade. Cando esta se produce, “a sociedade civil
-di Carlos Mella-, por débil que sexa, ten a ineludible tarefa de ir
organizando institucións intermedias que formen un tecido social para obrigar
ás institucións públicas a enfrontarse ás súas realidades. Se non se consegue,
a busca do mesías seguirá a ser unha prioridade e estaremos presenciando un
acto máis do drama do suicidio político dun país”.
Penso que na historia
contemporánea de Galiza hai algo moito máis decepcionante que a falta dun amplo
apoio social a un proxecto político de país, e é a prostración política
daqueles e daquelas que deberían ter a obriga de reflexionar sobre o que foi, o
que é e o que podería ser Galiza, e sen embargo son incapaces de facelo, por
falta de lucidez, por covardía ou simplemente por comenencia persoal. Ten profundas
raíces na nosa historia a renuncia da burguesía galega a exercer como tal o seu
papel dentro da economía e da política do país. Todas e todos nós sabemos que
aquí non houbo clase social ningunha que tras a desaparición do Antigo Réxime
fixera o posíbel por defender un proxecto específico para Galiza, aproveitando
unhas condicións políticas que naquel momento resultaban propicias para o
desenvolvemento industrial, deixando así esmorecer o téxtil ou as ferrarías.
Lembremos tamén que foron empresarios cataláns como os Massó os que industrializaron
o sector da conserva en varios lugares da costa galega. E se damos un salto no
tempo e nos situamos nas últimas décadas, simplemente con pronunciar os nomes
das persoas que ocuparon a Xunta de Galiza no período que vai desde Albor até
Feijóo podemos chegar á conclusión de que, agás en curtos espazos de tempo, o
que tivemos e temos é unha clase dirixente que non cre no país, de mentalidade
española e sempre servil co poder central. Pero incluso se poñemos a ollada nas
nosas universidades ou na intelectualidade galega de hoxe, que existe,
observamos un clamoroso silencio sobre os graves problemas que sofre Galiza e
sobre as opcións que lle ofrecen unha e outra vez á nosa sociedade desde Madrid,
un silencio que só se explica pola falta dunha visión dos problemas do país
desde unha óptica galega ou pola indiferenza diante da sorte histórica de
Galiza, o que aínda é máis grave.
Permitídeme que o diga con toda
cordialidade, mais tamén dunha forma moi clara: cantas mentes hai hoxe, dentro
da intelectualidade orgánica ou dentro do noso profesorado universitario, que
pensen en Galiza como nación e actúen en coherencia con ese pensamento, que
pensen como pensaba Murguía, Castelao ou Alexandre Bóveda, don Ramón Otero
Pedrayo, Valentín Paz-Andrade, Carvalho Calero ou Francisco Fernández del Riego?
Cantos dos nosos persoeiros que exercen a ciencia e a galeguidade en cátedras,
academias, fundacións, institutos da lingua e consellos da cultura alzan hoxe a
súa voz crítica contra esa administración de San Caetano que está a demoler día
a día a xa fráxil conciencia galega, dando incluso pasos que poden levar á desaparición
física de Galiza como corpo social vivo e con futuro? Quen entre tanto poeta de
nós recolleu e lle dá agora continuidade á voz insubornábel de Manuel María e
Novoneyra? Quen neste momento pon todo o seu prestixio académico e intelectual
ao servizo da acción política nacionalista, como fixeron moitos dos dirixentes
do nacionalismo galego en épocas anteriores, como fixo na transición Francisco
Carballo ou como están a facer actualmente Goretti Sanmartín ou Xavier Vence? E
os profesores e as profesoras das nosas universidades, aínda que só sexa por
orgullo propio e por dignidade, nada teñen que dicir fronte a un fenómeno
político tan alleo á dinámica interna do país como o que actualmente representa Podemos? É acaso da man dos profesores da Complutense
como Galiza vai saír da súa submisión e dependencia política, do seu espolio
económico, de seu devalo demográfico, do retroceso da súa lingua e da
ocultación e destrución da súa propia cultura? É así, co entusiasmo ou co
silencio diante de todo o que nos invade desde Madrid e desde os medios de
comunicación ao servizo da recentralización do poder, como nós podemos
construír a nosa autoestima como pobo e autoresponsabilizarnos do futuro do
noso propio país? Ou é que carecemos da
coraxe necesaria para defendermos a nosa dignidade como pobo e o noso dereito a
ser unha nación libre, todo aquilo, por certo, que Rosalía defendeu nos seus
versos hai máis de 150 anos? Será talvez
que renunciamos á nosa responsabilidade histórica como cidadáns e cidadás deste
país e que aceptamos o noso suicidio colectivo como pobo? Iso si, seguramente
non haberá ningún cidadán galego ao que lle gusten as palabras que no seu día
nos dedicou Ortega y Gasset na súa España
invertebrada. Ben sabedes: “Galicia tierra pobre, habitada por almas
rendidas, suspicaces y sin confianza en sí mismas… ”. Pois que se vexa que non
é así, que se vexa que somos un pobo en pé, que temos conciencia de país e
vontade de existirmos e de sermos unha nación no mundo.
A cuestión, máis unha vez, non é
o que vai vir, senón o que nós somos capaces de construír desde aquí, contra
toda desesperanza, coa nosa lucidez, coa nosa entrega humana e a nosa propia
forza. A cuestión non é a ver que vai facer Podemos, senón ver o que podemos
facer nós, as galegas e os galegos, por
darlle un futuro de pan e de dignidade a Galiza, inmensa antiga herencia.
Ningún comentario:
Publicar un comentario