20/01/20

Retorno a Pexegueiro (Mar e naufraxio)

Nunca antes, co proletariado galego no centro do discurso, un poeta ou unha poeta na lingua de nós nos entregara poemas tan fermosos, escritos con tanta verdade e cunha dimensión humana tan forte, e que cómpre situar, ademais, dentro da renovación da poesía galega deses anos, como unha prolongación máis de Seraogna, libro, por certo, anterior a Con pólvora e magnolias e Mesteres. Só un poeta como Alfonso Pexegueiro (Angoares, Ponteareas, 1948), que soubo o que era a vida da clase traballadora desde neno, podía falar con palabras radicalmente verdadeiras dunha realidade íntima e social que el coñecía moi ben, e tamén só el, grandísimo poeta desde aqueles seus primeiros versos que tanto entusiasmaran a Vicente Aleixandre, podía recoller do propio pobo toda a súa miseria, o seu sufrimento, a súa fame de xustiza, a súa rebeldía e os seus soños e facer de todo iso un poderoso e belísimo canto capaz de nos impactar poética e humanamente, unha e outra vez e todas as veces que regresamos a Mar e naufraxio desde 1978: “pasan de présa porque teñen as casas lonxe / e algún unha leira que traballar, / outros un testo de vento onde cospen e maldicen, / perfecto estilo dunha clase oprimida”.

Non é para nada irrelevante que o poeta abra o libro cun texto de Van Gogh de Cartas a Theo a xeito de cita onde un obreiro define o seu concepto de patria, porque esa é a patria que Pexegueiro abrazou e fixo súa, como carne propia e parte do seu sangue, facendo deste longo poema de amor á patria un verdadeiro canto coral, luminoso e profundamente emotivo, onde non falta a infancia destruída, as mulleres sufrindo todo o peso do traballo e da explotación, os obreiros coa cabeza baixa poñendo o mono e tremando de frío, vendendo as súas vidas ao capital; o home que ninguén viu chorar, encollido entre as súas pernas; os descastados, a cantiga de maldicer polo amigo preso ou a traxedia e toda a forza dramática da palabra no poema que dá nome ao libro, un dos mellores poemas da literatura galega de todos os tempos: “Traede os corpos dos mortos. Poñédeos aí, quedos / e sempre vivos, a lúa / é un canario azul nos ollos dos mortos…”. E, por suposto, a vivencia do erotismo e do amor, e a esperanza, a verdade, o novo, porque se o mar é a metáfora da nosa riqueza como seres humanos, o mar é tamén o noso propio naufraxio como persoas, no que temos que bracear e bracear para salvarnos, para renacer. “Detrás de cada poema suyo hay una verdad muy fuerte”, dixéralle Vicente Aleixandre. Verdade e beleza.

Outros artigos sobre o autor

Ningún comentario:

Publicar un comentario