O nacionalismo galego, se quere gobernar o país, tamén precisa profundar no discurso transversal de Ana Pontón e utilizar moito máis as ferramentas de comunicación coas que hoxe chega a mensaxe política á sociedade.
|
Foto: Xelmírez 15, en Compostela, a casa onde viviu Ramón Piñeiro. |
As
persoas que coñecen a biografía intelectual e política de Ramón
Piñeiro saben ben que o xénero epistolar que el tanto cultivou
(milleiros e milleiros de cartas) e as conversas arredor dunha mesa
camilla naquel cuarto piso de Xelmírez foron realmente as súas
únicas ferramentas para construír unha nova corrente do pensamento
galeguista, o que posteriormente coñeceriamos como o piñeirismo,
unha liña de actuación contraria á que o propio Castelao e o
Consello de Galiza demandaban desde o exilio ao galeguismo do
interior. Unha das persoas que máis cartas recibiu de Piñeiro foi
Basilio Losada Castro (unhas 240), que falaba así da
importancia daquel epistolario: “Converter o sentimento de Galicia,
fermoso e inútil, nunha vontade de servizo ao país. Iso foi o que
fixeron en min, e tamén en tantos outros, as cartas de Ramón
Piñeiro”. E un dos mozos que máis pasou pola mesa camilla, Xosé
Luís Franco Grande, valora así o maxisterio de Piñeiro: “Vou
un día a Xelmírez 15-4º, como tantos outros. Piñeiro fálame do
galeguismo, do pensamento galeguista. Refírese ó rexionalismo, logo
faime un esquema preciso e claro do nacionalismo, do pensamento de
Risco, da experiencia republicana, da guerra civil. Foi este
un dos días que sei máis importantes da miña vida”. Isto
acontecía en Compostela en 1954.
O
PIÑEIRISMO
A
partir de 1949, case sen saír daquela casa -que puxo á súa
disposición Domingo García-Sabell-, Ramón Piñeiro pensou,
elaborou e traballou cun reducido grupo de intelectuais galegos (con
Francisco Fernández del Riego e Xaime Illa Couto
principalmente) todo un conxunto de ideas que naqueles anos escuros
do franquismo el e súa xeración consideraban necesarias para a
supervivencia da identidade do país, da súa lingua e da súa
cultura: a posta en marcha da Editorial Galaxia en 1950, a
recuperación de autores como Ramón Cabanillas, Ramón
Otero Pedrayo, Ánxel Fole e Álvaro Cunqueiro, a
incorporación á literatura galega de Luís Pimentel,
Celestino Fernández de la Vega ou Domingo García-Sabell, a
revista Grial, a renovación da Real Academia Galega, a
creación do PSG e do PGSD ou a súa implicación a última hora na
Transición, propoñendo a determinadas persoas para ocupar os
postos máis relevantes das novas institucións e converténdose el
mesmo nun persoeiro influente naquel contexto político, co que
incluso Adolfo Suárez intentou reunirse. Hai que lembrar que
aínda que Ramón Piñeiro nunca quixo militar en ningún dos
partidos que promoveu, apoiounos e puxo aos seus dirixentes en
contacto cos seus homólogos europeos, incluso acompañándoos a
varias reunións en Italia e Alemania. E todo iso o pensou e o
programou Ramón Piñeiro entre as paredes da súa casa.
Á
marxe da opinión que cada un ou cada unha de nós teñamos da figura
de Piñeiro, o que queremos destacar aquí é como Ramón Piñeiro
foi quen de levar a cabo a súa estratexia política case
exclusivamente cultivando unha intensísima correspondencia e
exercendo o proselitismo desde a mesa camilla de Xelmírez 15-4º.
Todo aquel traballo permitiulle influír nun determinado sector do
galeguismo cultural e político e mesmo nas decisións políticas da
dereita e do PSOE. Para o que non lle serviu foi para obter unha acta
de senador en 1977 dentro da Candidatura Democrática Galega Pró
Senado, porque os procesos electorais, nunha sociedade desgaleguizada
e sen memoria histórica do seu pasado máis luminoso, dificilmente
se podían gañar desde unha mesa camilla e desde o galeguismo, por
moi moderado e europeísta que este fora. A acta de deputado só a
conseguiu Ramón Piñeiro indo como “galeguista independente”
nunha candidatura do PSdeG-PSOE ás primeiras eleccións galegas.
A
REORGANIZACIÓN DO NACIONALISMO
Paralelamente,
a partir de comezos dos anos sesenta, o incipiente nacionalismo
galego de esquerdas, contrario á estratexia de Piñeiro, e tras a
fugaz e amarga experiencia do Consello da Mocedade, nun admirábel
proceso de autoorganización, foi quen de construír forzas políticas
propias como a UPG e a AN-PG, sindicatos nacionalistas e entidades
culturais por todo o país, así como de organizar e mobilizar ao
pobo arredor de conflitos sociais e de elaborar unha alternativa
política para unha ruptura democrática, como eran as Bases
Constitucionais. E para acadar todos eses obxectivos non contou con
máis ferramentas que a entrega sen límites da propia militancia á
idea dunha Galiza Ceibe e Popular. Mais todo aquel inxente traballo
organizativo, social, intelectual e político, levado a cabo desde a
clandestinidade, con enorme coraxe e xenerosidade e nas condicións
máis adversas, tampouco foi suficiente para traducir os soños en
realidade cando chegaron as eleccións de xuño do 77. E o
nacionalismo galego e o país pagaron moi caro a ausencia de forzas
políticas propias nas Cortes do Estado durante moitos anos. Se a
mesa camilla e a correspondencia de Ramón Piñeiro non servían para
gañar unha acta de senador, a reivindicación do pensamento político
de Castelao, a defensa das Bases Constitucionais e a
extraordinaria capacidade organizativa do nacionalismo tampouco
permitían obter os resultados desexados e que tanto precisaba o
país.
LECCIÓNS
QUE CÓMPRE APRENDER
Hoxe
sería impensábel que Ramón Piñeiro, coas súas cartas e coas
conversas arredor da mesa camilla, puidese xogar o papel que xogou na
Galiza do franquismo e da Transición. Ninguén o chamaría agora
desde ningún partido. E o mesmo lle sucede aos métodos de traballo
e aos recursos materiais que lle serviron ao nacionalismo galego
durante o franquismo e os primeiros anos da Transición para crear
organización, darse a coñecer e ampliar a súa base social. Na
actualidade resultan insuficientes para conseguir o necesario apoio
social para gobernar o país. A sociedade galega de 2025 non é a do
franquismo nin a dos primeiros anos da Transición, e nin sequera a
de hai dez anos. E a responsabilidade histórica do nacionalismo
actual non é tampouco a que posuía nos anos oitenta. É
inmensamente maior cando se ocupa o papel de primeira forza política
da oposición.
Ramón
Piñeiro era un home moi intelixente e se vivise na Galiza de hoxe
sabería moi ben que a sedución e a influencia que el utilizou
durante tantos anos a través do seu epistolario e das conversas á
calor dun braseiro, agora non lle serviría nin para crear un foro de
opinión. Tamén o Bloque Nacionalista Galego estou seguro que saberá
comprender que só a defensa dos principios políticos dos que se
dotou na Asemblea Fundacional de Riazor e de todo o que permitiu a
autoorganización e a mobilización social desde 1964 non é
suficiente actualmente para acadar o necesario apoio da sociedade
galega para darlle unha esperanza ao país. Nunca tan imprescindíbel
foi, por exemplo, dedicar a máxima atención á comunicación
política, que a estas alturas do século XXI xa non se resolve con
editar un voceiro ou un periódico, facer un magnífico traballo
parlamentario ou dar roldas de prensa todos os días.
UNHA
REVOLUCIÓN NA COMUNICACIÓN POLÍTICA
Facer
avanzar unha alternativa política na sociedade é unha ciencia e
unha acción política que precisa persoas con intelixencia,
habilidade, realismo político, audacia e capacidade de comunicar,
emocionar e ilusionar. O BNG, con moi modestos recursos, pero cunha
grandísima candidata á Presidencia da Xunta nos últimos procesos
electorais e cunha persoa moi intelixente, tenaz e creativa á fronte
da área de Comunicación, está a protagonizar unha auténtica
revolución no liderado social e no campo da comunicación política,
multiplicando por mil a simpatía co BNG, algo que non sería posíbel
–por moito e moi ben que traballe unha organización- sen unha
persoa co perfil de Ana Pontón, sen a súa enorme talla
política e a súa calidez humana, e por que non dicilo, sen a súa
dozura e o seu sorriso.
Felizmente
alguén entendeu hai tempo –e foi Xavier Campos- que agora
os espazos de comunicación política e de combate ideolóxico danse
nos medios dixitais, nos videos, no conxunto das redes sociais e
tamén, por suposto, coa humanización do discurso político e cunha
linguaxe comprensíbel e amábel, que fale dos problemas reais da
xente e do país e non de conceptos políticos que non resultan
críbeis nin factíbeis neste momento político, como a liberación
nacional ou a República Galega, aínda que sigan sendo obxectivos
irrenunciábeis para o nacionalismo galego. O BNG, se de verdade
quere pasar da oposición a gobernar o país, tamén precisa
practicar o realismo político, profundar colectivamente no discurso
transversal de Ana Pontón, con ideas e propostas que entenda todo o
mundo, con palabras que cheguen ao corazón da xente, e desde logo,
necesita utilizar moito máis as ferramentas de comunicación coas
que hoxe chega a mensaxe política á sociedade.
SUMAR
POBO PARA GOBERNAR O PAÍS
Hai
agora máis de noventa anos xa o Partido Galeguista tivo moi claro
que ademais do proselitismo individual, o traballo organizativo, os
mitins, as conferencias, a propaganda escrita e o voceiro do partido
(A Nosa Terra), precisaba utilizar os que daquela eran
novísimos medios de difusión. Naquel momento foi toda unha novidade
o uso do cinematógrafo e sobre todo da radio para chegar a un
público moito máis amplo que a propia militancia e os
simpatizantes. A Liga Compostelana Pro-Estatuto, na que tiñan unha
presenza destacada os nacionalistas, creou a principios de xaneiro de
1933 a primeira emisora galega: EAJ-4 Unión Radio Galicia, que
emitía para todo o país e que xogou un papel fundamental na defensa
da autonomía, con locutores habituais como Antón Fraguas,
Ramón de Valenzuela e Xosé Mosquera, “o vello dos
contos”, e con Manuel Beiras García como principal
redactor.
Grazas
a aquela canle, que estaba situada na Praza da Universidade, moitas e
moitos galegos puideron escoitar polos seus micrófonos a persoeiros
como Alexandre Bóveda ou Antón Vilar Ponte. Aquela
xente do PG estaba à la page na comunicación política. Os
seus dirixentes sabían perfectamente que para acadar o Estatuto de
Autonomía do 32 non chegaba o voceiro do partido, nin o boca a boca,
nin o mitin nin a pancarta. Igual que eran moi conscientes de que a
consecución daquel estatuto supoñía na práctica aceptar as regras
de xogo da Constitución española de 1931 –que non a súa
filosofía- e non ficar presos da pureza ideolóxica e das
aspiracións máximas do PG. Iso é precisamente o que hoxe ten que
saber o nacionalismo galego, que para termos máis autogoberno e un
goberno galego ao servizo de Galiza é imprescindíbel gobernar o
país. E cómpre dicilo con claridade, sen complexos, con convicción
e ilusión. Porque o máis revolucionario nunca será loitar 100 anos
pola independencia nacional e o socialismo, senón conseguir que a
xeración do nacionalismo galego que representa Ana Pontón sexa quen
de sumar cada día máis pobo para comezar a construír en 2028 unha
Galiza diferente. Iso é o que faría hoxe en día, sen dúbida
algunha, Alexandre Bóveda. Iso é o que a sociedade galega actual
espera do BNG. Este país xa perdeu moitas das súas mellores
xeracións desde 1936. Nin unha máis!
Ningún comentario:
Publicar un comentario