Tiveron que pasar dez anos desde a súa morte e tivo que chegar o Día das
Letras Galegas para que a obra de Novoneyra fora obxecto de atención.
Son escasísimos os traballos que se elaboraron sobre a súa figura e a
súa poesía ao longo destes últimos anos. Só agora, co gallo da
celebración do 17 de maio, fomos convidados a regresar á súa obra e a
redescubrir o poderoso canto de Uxío Novoneyra e o seu inquebrantábel
compromiso coa súa patria. Só agora se reeditou un libro tan fundamental
para o coñecemento deste autor como é Dos soños teimosos.
Resulta dramático que un poeta tan extraordinario como Novoneyra teña
que morrer e agardar dez anos unha decisión da Real Academia Galega para
que a maioría da sociedade galega teña que descubrir a súa existencia
na nosa literatura e na historia do noso país.
Moito é o que se
dixo e o que se escribiu de Novoneyra estes días, mais aínda hai quen
despois de ler a súa poesía non entende a filosofía profunda da súa
obra, a verdade do seu verso, a raíz que nutre o seu verbo, a luz que
desprende a súa palabra. Aínda hai quen non sabe que a lingua galega
brinca como un cervo libre nos labios de Novoneyra transformando a fala
do Courel en pura emoción e en altísima poesía. Aínda hai quen confunde o
concepto de paisaxe co concepto de terra e quen non sabe o amor e a
entrega que hai detrás de cada verso de Novoneyra. Aínda nos queda moito
por descubrir para alcanzarmos o seu gozo fronte á grandeza e a
marabilla da Natureza ou para sabermos da angustia vital que invade ao
poeta nos tempos do Courel que están detrás de Os Eidos ou do Vietnam canto.
Novoneyra
é unha fonte inesgotábel de sabedoría e de humanismo, de entrega á
terra e de compromiso con Galiza, de fidelidade ás raíces e de vangarda
estética. E un estremece só imaxinando a Novoneyra recitando os nosos Cancioneiros
medievais na Compostela de 1957, naquel recital poético que se celebrou
no Círculo Mercantil e Industrial de Santiago, dentro dun ciclo de
conferencias impulsado polo inesquecíbel Manuel Beiras e inaugurado cun
texto de don Ramón Otero Pedrayo, que ao final non puido asistir debido á
morte de súa nai. Era a primeira vez que na posguerra, en público,
alguén falaba en galego naquela Compostela dos anos escuros.
Estremecemos tamén lendo a despedida de súa nai que nos narra Antón Lopo no libro A distancia do lobo: "Polo
velorio pasou a xente da aldea e a dos arredores. Eu non quería
rebumbio. Espelinos con amabilidade, sen présas, e fun buscar unha rosas
de Alexandría que a miña avoa Petra trouxera do seu Bierzo natal.
Inzaran no xardín nunha roseira de pólas recias. Rodeei coas rosas o
cadaleito e pechei a porta para que ninguén nos molestase. Estiven só,
toda a noite, acompañándoa, oíndo na súa boca lacrada o meu nome". O seu nome na boca de súa nai: "Eugenio, Eugenio, Eugenio, Eugenio..., porque en Parada era Eugenio". Agora sabemos que o ritmo do Vietnam canto
vén de aí, do berro constante de súa nai nesa etapa final da súa vida,
da súa desesperación. A lectura deste magnífico libro de Lopo deixa á
luz a inmensa grandeza humana do poeta do Courel. Certamente, Novoneyra
era deses homes aos que non lles cabe o corazón no peito.
Ningún comentario:
Publicar un comentario