Os camiños da vida, o
extraordinario fresco que nos deixou don Ramón Otero Pedrayo sobre o
transcorrer da sociedade galega rural do século XIX, esa outra prosa
galega salpicada de semen que é Xente ao lonxe, de Eduardo
Blanco-Amor, e A canción do vagamundo, de Lois Diéguez
(Monforte de Lemos, 1944), son para nós tres obras moi
representativas da novela galega longa do século XX, escritas por
tres autores que demostraron un constante empeño en construír a
grande novela galega.
Lois Diéguez, felizmente, segue
aínda hoxe a contribuír a ese esforzo. Xusto estes días anda a
presentar polo país adiante a súa última novela, As voces
amadas, onde nos ofrece páxinas de erotismo e sexualidade nunca
antes escritas en toda a historia da literatura galega. A súa
dedicación á narrativa parte xa dos seus anos mozos. A torre de
Babel, publicada por Galaxia en 1968, foi escrita cando o autor
tiña apenas 22 ou 23 anos, e xa aí podemos observar o seu enorme
potencial narrativo e a súa preocupación por comprender e novelar a
sociedade do seu tempo e os territorios máis íntimos do ser humano,
que será unha constante ao longo de toda a súa obra. En 1976 dá ao
prelo unha nova novela: Galou Z-28, que o ano anterior
recibira o Premio de Novela da Casa de Galicia de Bilbao e que Carlos
Casares celebrou na súa sección de crítica literaria como un
grande paso adiante, como unha “novela ben feita, escrita con
enerxía e con nervio, construída con acerto”. Viñeros despois
uns anos de dedicación plena ao traballo político, sen tempo para a
creación literaria. O seu regreso á narrativa será pola porta
grande, en 1986, coa novela A canción do vagamundo, coa que
obtivo nada menos que o Premio Blanco-Amor, o máis importante que se
concedía en Galiza nese momento, cun xurado, por certo, presidido
nesa edición por Francisco Fernández del Riego. Posteriormente
publicou O canto do Muecín (2007) e A poutada do Oso
(2011). E entre novela e novela, outros libros de narrativa, poesía
e ensaio, destacando sobre todo a triloxía Monólogos no espello
(1992), Tres sombras góticas e unha rosa (1995) e Henriqueta
na galería (1997).
Nós traemos
hoxe a esta sección A canción do vagamundo porque esa novela
representa a madurez creativa e a consagración definitiva de Lois
Diéguez como novelista. Estamos, efectivamente, ante unha obra
escrita con ambición, densa, innovadora, moi coral e ao mesmo tempo
cun personaxe maxistralmente trazado: mamai Otilia. Ningún outro
novelista galego actual, ou outra novelista, soubo reflectir coa
mestría de Lois Diéguez o mundo interior de persoas como a mamai
Otilia. Só por ese personaxe xa habería que ler esta novela, que
narra a historia dunha saga familiar e todo o que sucede despois da
morte do papai Delmiro, unha obra que denuncia tamén como a vinganza
e a manipulación xornalística poden destruír a felicidade e a vida
de moitas persoas: “A mamai Otilia, coas mazás no fondo do avantal
que recolle coas dúas mans, métese no galiñeiro, churriñas,
churras…, e bótalles a froita como se fose millo”.
A canción do vagamundo
Lois Diéguez
Sotelo Blanco,
1986
392 páxinas
Ningún comentario:
Publicar un comentario