Até o próximo 24 de xuño non
saberemos se a Real Academia Galega de Belas Artes lle vai dedicar o Día das
Artes Galegas 2018 a Luís Seoane, mais sexa ou non sexa el o escollido, a
verdade é que a Luís Seoane cómpre volver sempre, unha e outra vez. Regresar a
Seoane é un exercicio intelectual imprescindíbel para non deixarmos de abrir os
ollos ao país e ao artista galego do século XX que talvez mellor expresou o
diálogo entre a tradición e a
modernidade, entre a tradición e a vangarda. E canto máis regresamos a el e á
súa obra, canto máis coñecemos a súa figura, realmente extraordinaria, máis o
admiramos. Desde que nós o descubrimos na nosa mocidade, aló a mediados dos setenta,
Luís Seoane non deixou nunca de asombrarnos en cada libro seu que caía nas
nosas mans, en cada mural ou pintura que puidemos ver aquí ou acolá, en cada
idea ou proxecto que nos levaba ao seu compromiso permanente con Galiza, en
cada traballo no que se aborda a súa personalidade e o seu legado desde
diferentes perspectivas.
Creo que o primeiro que nós puidemos
ler de Seoane foron algúns dos seus últimos artigos en “La Voz de Galicia”,
xornal no que colaborou asiduamente entre 1971 e 1977, até o cese de Francisco
Pillado Rivadulla como director do xornal. Aqueles artigos -as Figuraciós- conforman un conxunto de
case trescentos textos, ilustrados polo propio artista, a través dos que Luís
Seoane nos achegou semana tras semana a figuras como María Casares ou Julio
Cortázar, Otero Pedrayo ou Díaz Pardo, Carvalho Calero ou Pablo Picasso,
Atahualpa Yupanqui ou Alejo Carpentier, Manuel Mujica ou Reimundo Patiño. Só un
home da súa grandeza humana e da súa xenerosidade podía asumir o compromiso de
facer un texto e un debuxo cada semana para convidarnos a coñecer outras moitas
personalidades do seu tempo, algunhas delas de xeracións moi posteriores á súa.
Tamén para o programa radiofónico “Galicia Emigrante” chegou a escribir case
850 textos durante dazasete anos (esas Comunicacións
mesturadas que non se farta de recomendar o Felipe Senén!), ocupándose de
case todos os libros editados aquí e dos
seus autores. Desde 1954 a 1971. A ver que autor ou autora escribe hoxe dos
seus coetáneos como o fixo Luís Seoane, e sempre desde o aprecio, a
fraternidade e a admiración. Non hai na actualidade entre nós unha figura da
relevancia e do prestixio internacional de Seoane que faga o que el fixo polos
demais. Lamentabelmente agora os escritores e as escritoras prefiren dedicar todo
o seu tempo de escritura a facer a súa obra que a falar da obra dos seus
colegas, a non ser que sexa en centenarios, congresos, simposios e publicacións
académicas ou moi especializadas. Luís Seoane, pola contra, foi un creador
fondamente preocupado durante toda a súa vida, en Galiza e en América, por darlle
voz á cultura galega que se estaba a crear no seu tempo. Só hai que lembrar
todas as empresas culturais que puxo en marcha no exilio para poder publicar e divulgar
en Arxentina o que non se podía editar nin dar a coñecer en Galiza. Abonda con
recordar todo o seu labor en Bos Aires como editor, escritor, ilustrador ou
xornalista radiofónico, gráfico e literario: “Galicia Emigrante”, “Nova”, “Botella
al Mar”, “Citania”, “Cuco-Rei”, “De Mar a Mar”, “Correo Literario”, “Galicia”, etc.,
etc.. E logo están os seus estudos sobre outros artistas (Xosé Eiroa, Castelao,
Carlos Maside, George Grosz…), os seus libros de ensaio ou de xornalismo cultural, o
seu compromiso político co país antes e despois do 36 e os grandes proxectos
empresariais que impulsou aquí co seu grande amigo Isaac Díaz Pardo: o
Laboratorio de Formas de Galicia, o Museo Carlos Maside, Ediciós do Castro e
Sargadelos. Luís Seoane foi, certamente, un artista e un escritor que tivo
sempre entre as súas preocupacións a intervención social, algo moi pouco común
entre a intelectualidade de hoxe.
A súa poesía nós non a chegamos a
ler no seu conxunto até un ano despois da súa morte, cando un día de maio de
1980 mercamos nas Pontes, na Librería “Do Neno”, a súa Obra poética, editada en 1977 en Ediciós do Castro. Tivo que ser un
impacto tremendo para a primeira xeración da posguerra descubrir nos anos
cincuenta o que Luís Seoane estaba a escribir en Bos Aires como poeta. Libros
como Fardel de Eisilado, Na brétema, Sant-Iago e As cicatrices móstrannos un discurso
poético de compromiso e denuncia que logo será amplamente cultivado por poetas
como Manuel María e Celso Emilio Ferreiro. A nós aínda nos impresionan hoxe
moitos daqueles poemas, por exemplo o que pecha o seu segundo poemario,
inexplicabelmente moito menos coñecido que “Cunetas”, de Luís Pimentel. Vexamos
este poema de Luís Seoane (“Cabo. A derradeira imaxe.1936”):
Seis ou sete séculos despóis.
Denantes ou despóis. ¡Qué mais
tén!...
Poido ter sido mil trescentos
trinta e seis
ou mil catrocentos trinta e
seis.
Tocaban a morto e non o sabían
os culpables.
Todal-as
campás da cidade tocan a morto dendentón.
Foi mil
novecentos trinta e seis.
Ogallá
endexamais poida sere.
Eran soio
ceibes a mar e os paxaros.
A filla do zapateiro, ou do
ferreiro, ou do xastre,
era levada en
camisa pol-as rúas,
marcadas a
fogo tres letras na fronte,
a cabeza
enfeitada, escarnecida,
despoxada dos
longos rizos loiros.
Berrábanlle
as letras da fronte.
Eran soio
ceibes a mar e os paxaros.
Deixaron caír
asesiñados sobor das gavias
os homes que
soñaron un mundo difrente.
Á beira dos
cadavres vivían abraiadas
as lagartixas
verdes,
os insectos,
as prantas, a terra e a iauga.
A eles
somente non lles tiñan permitido vivir máis.
Soio eran
ceibes a mar e os paxaros.
A esos estudantes
de pousadas probes
da Rua de San
Pedro,
do Campo do
Galo, da rúa das Hortas,
de bairros
probes, de aldeas probes,
de pais
probes,
estudantes de
“pan e sardiña”,
con libros
amostrándose pol-os petos deformados
dos vellos
abrigos con lixaduras,
tíñanos
matado ao abrente
á beira dos
camiños.
Un preto can
vagamundo os velaba.
Eran soio
ceibes a mar e os paxaros.
A rapaza da
fronte marcada a fogo
sin as
trenzas de ouro, a cabeza enfeitada,
era aduceda
marteirada pol-a cidade.
Arrempuxábana
o falso sacerdote, o falso fidalgo,
o ladrón, o
mentiroso, o asesiño.
Relocíanlle na
fronte as tres letras de escarno
e ollaba
serea cara adiante,
pra estrela
lonxana, perta de espranza,
que soio
enxergaban ela, os desterrados e os mortos.
Eran soio
ceibes a mar e os paxaros.
No brevísimo limiar que Luís Seoane lle pon ao libro ao que pertence
este poema, escribe: “Mais, nós non estamos vencidos. O paxaro canta ceibe no
noso peito”.
O noso último descubrimento bibliográfico de Seoane foi hai só uns meses,
cando por casualidade caeu nas nosas mans o seu libro Castelao artista, na edición que saíu en Bos Aires en 1969 da man
da Editorial Alborada, que dirixía Arturo Cuadrado. Non vos podedes imaxinar a
emoción que me causou atopar este libriño, precioso por dentro e por fóra. Este
traballo foi escrito por Seoane xusto un ano despois de morrer Castelao e aínda
hoxe é un dos textos máis brillantes que se poden ler sobre a obra artística do
autor do Sempre en Galiza. O ensaio
leva a seguinte dedicatoria: “A Lorenzo Varela e Arturo Cuadrado, por todo canto
fixemos xuntos en Buenos Aires, perdendo. Por canto soñamos en Galicia dende
Buenos Aires, escribindo, pintando, loitando e perdendo. Soios”. Castelao, Luís
Seoane e Arturo Cuadrado: neses tres nomes está representado o sufrimento e o
exilio de centos e centos de persoas e toda a capacidade do ser humano para
resistir e construír outro futuro para o seu pobo, desde a confianza, desde a
fe nos ideais, desde a fidelidade ao país, desde a xenerosidade.
Ningún comentario:
Publicar un comentario