“Bloque-PSG, os nosos”. Lembrades,
verdade? Ese foi o noso lema en 1982,
cando Felipe González chegou en marea á Moncloa, arrasando todo o que quedaba á
esquerda do PSOE. “Os nosos”, defendendo
o país con orgullo e con dignidade no medio daquel vendaval que viña da Terra
Ancha, como agora. “Cos nosos Galicia terá voz”, dicía a nosa propaganda. “Os
nosos”, un lema claramente continuador de “Gobernemos nós a nosa Terra” ou do
que utilizaran os pexegos no 77 para
reivindicar as raíces galegas do PSG: “Os socialistas galegos somos nós”.
“Nós” e “os nosos” son conceptos
políticos que beben do espírito cultural da Xeración “Nós” e que forman parte
xa do noso corpus teórico, conceptos que expresan dunha forma rotunda a nosa identidade
como pobo e a vontade de autogobernarnos e de sermos unha nación no mundo. É
imposíbel imaxinar unha Galiza de seu sen “nós”, sen “os nosos”. De aí a
importancia da unidade dos “nosos”, de que todas e todos nós traballemos unidos
por un futuro diferente para Galiza. Teño a certeza de que nada lle fai máis
dano á causa do país que a desunión entre “os nosos”, unha desunión que os
partidos estatais aproveitan sempre para debilitar a idea de Galiza como nación
e ao nacionalismo galego como alternativa política para o país.
Seguramente tampouco nada doe tanto como que “os nosos” deixen de ser de “nós”. Viviuno o propio Castelao no seu corazón, primeiro ao contemplar como algúns dos seus irmáns máis queridos, con Antón Vilar Ponte ao fronte, decidían sumarse á estratexia política de Santiago Casares Quiroga, e poucos anos despois, cando o seu grande amigo Valentín Paz-Andrade se embarcaba na Candidatura Republicana de Centro de Manuel Portela Valladares, enfrontándose electoralmente ao Partido Galeguista que el mesmo contribuira a fundar na cidade de Pontevedra en decembro de 1931. E, xa nos últimos anos da súa vida, Castelao aínda terá que vivir unha renuncia máis: a viaxe de Ramón Piñeiro cara a outras posicións políticas, cada vez máis alonxadas das teses do nacionalismo galego do exilio.
Houbo tamén, no período da
Transición, a quen lle doeu na alma a evolución política de Domingo
García-Sabell, que tras rexeitar ir
nunha Candidatura Democrática Galega ao Senado, porque disque non quería
participar directamente na política, semanas despois aceptaba ser designado
senador real polo borbón posto por Franco. E aínda lle quedaba a Beiras, que
fora quen lle trasladara a García-Sabell o convite para ir de candidato ao
Senado, sufrir na súa cabeza -até límites ben infernais, ben o sei- a rápida
evolución ideolóxica e partidaria de moitos dos seus compañeiros de combate
aquí e alén do Padornelo, que dun día a outro renunciaron á defensa da ruptura
e do dereito de Autodeterminación para lexitimar a reforma política de Adolfo Suárez e unha sigla como a
do PSOE, até entón inexistente na loita contra a ditadura, cando menos no noso
país. Diante diso, como non podía ser doutro xeito, a sensación que ten Beiras
nese momento é a de traizón, de sentirse orfo, abandonado á súa sorte por
aqueles que foron os seus mentores intelectuais e ideolóxicos. Mesmo chega a
falar do mito de Sísifo, de que os de Galaxia lle botan a pedra monte abaixo,
enriba del.
Non, non deixaron de ser dos “nosos”
Antón Vilar Ponte, Ánxel Casal ou Ramón Suárez Picallo
cando se incorporaron a
ORGA. De feito todos eles regresarían, uns de inmediato e outros máis tarde, ás
filas do nacionalismo organizado no Partido Galeguista. Tampouco deixou de ser dos
“nosos” Valentín Paz-Andrade cando nas eleccións do 16 de febrero de 1936
acepta ir no número 2 da candidatura que encabezaba Portela Valladares. Incluso
cando Álvaro Cunqueiro abraza en Ortigueira o ideario da Falange ao comezo da
guerra, o seu vello amigo Paco del Riego non deixa de consideralo dos “nosos”. E
tampouco deixaron de ser dos “nosos”, desde unha óptica de identificación
intelectual co país, Ramón Piñeiro, Domingo Garcia-Sabell, Francisco González
Amadiós ou Ceferino Díaz. O que si deixaron todos eles, nalgún momento das súas
vidas, é de ser de “nós”, de estar ao servizo dunha estratexia de país, ao
servizo da construción política da nación, dunha Galiza de seu, en definitiva.
Eu persoalmente nunca poderei deixar
de considerar dos “nosos” a aquelas persoas que foron os meus mestres no amor e no compromiso co
país, mais, desde unha perspectiva estritamente política, non podo aceptar a
idea de que seguen sendo de “nós” as persoas que hoxe están a lexitimar
estratexias partidarias que chocan frontalmente con
calquera proxecto de soberanía política para o país, de confianza en nós mesmas
e nos mesmos e na nosa propia forza como pobo. Con todo o meu afecto, eu
dígolles aos que foron mestres de moitos e moitas de nós, aos meus admirados
poetas, a aqueles aos que me une incluso a amizade: sempre vos considerarei dos
“nosos”, mais permitídeme que vos diga que para min, neste momento histórico,
xa non sodes de “nós”, daqueles e daquelas que acreditan na forza do país e
actúan en consecuencia. Penso o mesmiño que algúns de vós pensáchedes de Ramón
Piñeiro, uns aínda ao remate do franquismo e outros moito antes, ou o mesmiño
que alguén de vós pensou de Xosé Luís Rodríguez Pardo despois de xuño do 77. Por
certo, Rodríguez Pardo segue sendo d´O Facho, con todo o que iso significa de
compromiso coa cultura galega e co país, pero está no PSOE. Talvez Rodríguez
Pardo tamén sexa dos “nosos”, pero ninguén dirá que é de “nós”, verdade?
Nunca pensei que algún dos meus
mestres ía esquecer aquelas palabras de Rosalía de Castro que figuran no
prólogo de Follas novas: “N´era cousa
de chamar as xentes á guerra e desertar da bandeira que eu mesma había
levantado”. Mais semella que non foi
así, e ben que me entristece.
Ningún comentario:
Publicar un comentario